Rådgivarnas 2020
Vid kontaktcenter finns åtta olika oberoende och kostnadsfria rådgivningstjänster. Här finns sammandrag av vad de uträttat under 2020.
Vid kontaktcenter finns åtta olika oberoende och kostnadsfria rådgivningstjänster. Här finns sammandrag av vad de uträttat under 2020.
Maj Gram Andersson, chef för rådgivarsektionen på kontaktcenter.
Corona lade sin skugga över oss, men med facit för 2020 i backspegeln ser det bättre ut än förväntat. Vi har tagit oss an utmaningarna som corona har fört med sig och på vissa områden har vi fått en skjuts framåt i utvecklingen av verksamheterna.
Redan under våren ställde vi om från fysiska till digitala konsultationer för de rådgivare som brukar träffa sina kunder. Utfallet visar inga tapp i produktivitet när vi mäter utförda konsultationer, tvärtom har vissa rådgivningar blivit mer effektiva och har samma kvalitet som ett fysiskt möte om inte bättre.
Det har också visat sig att tillgängligheten för kunden ökar när vi kan erbjuda digitala möten. Event, utspel, samtal – 2020 var året då det mesta fick göras digitalt. Året har tvingat in oss i tekniska sambandsmedel såsom Teams och Zoom, men efter uppstartsproblem har det fungerat bra. De nya förutsättningarna har ställt höga krav på oss att ställa om, lära oss nya metoder och kasta oss ut på okänd mark och det har vi gjort med bravur.
Maj Gram Andersson, rådgivarchef