Första året med digitalt servicecenter

I maj öppnade Allt om Helsingborg på Helsingborgs Centralstation – Sveriges första digitala center i sitt slag. Bakom satsningen står kontaktcenter och turismenheten på näringslivs- och destinationsutveckling.

Bilder från invigningen av Digitalt servicecenter.

Bilder från invigningen av det digitala servicecentret på Knutpunkten.

– Det handlar om att få människor intresserade, att de vågar komma fram och att de vågar testa.

Orden kommer från Cia Zettersten. Hon är en av projektledarna för Allt om Helsingborg, ett digitalt servicecenter som i dagarna har drygt åtta månader i skarp drift på nacken. Till ytan liknar det en kiosk, men utan glass, tidningar och kaffe. Men med massor av digital information om Helsingborg. Hur har det då tagits emot?

– En tillbakablick visar att vi lyckats med mycket men naturligtvis finns det utmaningar, säger Cia.

Ett strategiskt mål var att nå 30 000 sidvisningar på åtta månader, det vill säga att centret ska ha nyttjats aktivt av knapptryckande besökare vid minst 30 000 tillfällen.

– Vi är nästan där och för det är vi mycket glada. Det visar ju att centret verkligen används och inte bara står där. I december nådde vi cirka 26 000 tusen sidvisningar, säger Anette Lindstrup, den andre projektledaren.

Tekniskt kan centret liknas vid ett kommunalt Google, en växande databas med information om Helsingborg som är sökbar på samma sätt som på Google. Mer i detalj är det egentligen flera olika källor, så som helsingborg.se, helsingborgs plats- och evenemangsdatabas och Google Maps, som är sammanflätade till bästa möjliga upplevelse. Tekniken inuti är inte alls lika enkel som tekniken utanpå.

– I framtagandet har vi alltid försökt titta på vilka system vi redan har inom staden och hur vi kan använda dem. Vi har klurat på vilka system vi kan fusionera, men för användaren är det bara att skriva och söka på ett ställe, säger mjukvaruansvarige Patrik Karlsson.

Finns det då något som skaver i backspegeln?

– Vi har fortfarande en lista på en del funktioner och finesser som inte är levererade eller färdigställda. Tekniska svårigheter med att förverkliga idéer som verkar enkla i förstone har i vissa fall visat sig segare än vi från början trott. Vi har leverantörer som vi lutar oss emot i många tekniska frågor och så måste det vara, vi har ändå gjort så mycket vi kunnat in-house, berättar Patrik.

Men framtiden ser ljus ut, i alla fall om man ser sig om i kommunen.

– Något vi lanserat är att alla kommunala aktörer, förvaltningar och bolag, är välkomna att ställa ut sig och sina tjänster på plats. Det har visat sig mycket populärt, säger Cia.

Några av de som ställt ut på plats är Dunkers kulturhus, stadsbyggnadsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltingen och kulturförvaltningen. En del verksamheter har kommit tillbaka då kombinationen av starka visuella budskap och fysisk närvaro har visat sig vara bra marknadsföring. På Centralstationen passerar 40 000 människor varje dygn.

Centret har också blivit uppmärksammad långt utanför Helsingborg. Under hösten var centret nominerad till Sveriges främsta e-förvaltningstjänst.

– Vi fick åka till Stockholm och berätta mer om centret på den stora mässan E-förvaltningsdagarna. Tyvärr vann vi inte men många visade ett stort intresse, säger Patrik.

Den som vill visa upp något nere vid centret är välkommen att boka in sig via intranätet, på tjänsten EZ-Booking, eller genom kontaktcenter.