- Hem
- Företagen och Kontaktcenter
Att vara företagare betyder att man måste hålla reda på en massa saker runt den verksamhet man bedriver eller vill starta. Men genom kontaktcenters hjälp blir att göra-listan för företagaren kortare.
–Man kan säga vi är en sorts vägvisare, vi tar företagaren rätt med sin fråga inom kommunen. Det kan handla om blanketter för uppstart, flytt eller ändring av en näringsverksamhet, säger kommunvägledare Anneli Nordstrand.
Näringslivsuppdraget kom till kontaktcenter vid årsskiftet 18/19. Dessförinnan fanns ett separat telefonnummer för just företagarfrågor. Men sedan dess gäller 10 50 00 även för företagarfrågor. Som företagare kan frågorna förstås spänna över flera delar av den kommunala verksamheten. Ska man öppna en restaurant har man sannolikt ärenden som rör både livsmedel, vattenförsörjning och räddningstjänst. Och frågorna kan också vara ganska specifika.



– Vi har ju en enhet i kommunen som jobbar specialiserat mot just företagare. Man kan säga att vi på kontaktcenter tar hand om de mer generella och återkommande företagarfrågorna och specialisterna tar vid där vi inte räcker till. Vid mer specifika frågor tar vi företagaren vidare till stadens företagslots. Där samlas förvaltningsrepresentanter skräddarsytt efter behoven som företagaren upplever. En företagare kan ju exempelvis behöva veta saker som både rör miljö och säkerhet, medan nästa behöver besked om stadsbyggeri och arbetsmarknadsfrågor, säger Anneli.
Kontaktcenter är alltså den centrala ingången för alla näringslivsfrågor gentemot kommunen och kunskapen om företagarfrågorna är spridd bland alla kommunvägledare.
–Samtidigt har ju många befintliga företagare egna kontaktytor gentemot kommunen eller företagarlotsen, så de är mest de som befinner sig i nyetablering som ringer oss.
Frågorna kan ibland röra önskemål om rena målgruppsanalyser för en tänkt vara eller tjänst.
–Här får vi som kommun vara lite försiktiga. Vi tillhandahåller inte färdiga analyser men kan svara på övergripande branschinformation, hur näringslivet ser ut i stora drag i staden. Vi kan också ge besked om kommunen har lediga lokaler för företagande, säger Anneli.
Också på rådgivarsidan utför kontaktcente r tjänster åt företag. Energi- och klimatrådgivarna genomför energibesparingsgenomlysningar med gröna förtecken hos mindre och medelstora företag, medan konsumentrådgivarna ger råd i frågor som rör rättigheter och skyldigheter i köp- och säljfrågor.